Powrót

Kontakt uczniów i rodziców z nauczycielem w dniach: od poniedziałku do piątku w godzinach pracy zgodnie ze szkolnym planem nauczania pod adresem

e-mail: kasia.biol@onet.eu

19.06.2020r.

Temat: Sposoby ochrony przyrody.

Zapoznaj się z tematem lekcji str.157 , następnie przepisz do zeszytu To najważniejsze str. 168

1. Scharakteryzuj obszarowe formy ochrony przyrody. (Park Narodowy, Rezerwat przyrody, Parki krajobrazowe).

2. Scharakteryzuj formy ochrony indywidualnej w Polsce. (pomnik przyrody, stanowiska dokumentacyjne, użytki ekologiczne)

3.Na czym polega ścisła i częściowa ochrona gatunkowa.

4. Wypisz w punktak jak można chronić przyrodę?

Notatki nie wysyłacie na maila.

5.06.2020r.

Temat: Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody.

Zapoznaj się z tematem lekcji podr. str. 152, następnie wykonaj notatkę według punktów:

1. Przepisz do zeszytu z podr. To najważniejsze str.156

2. Podaj po jednym przykładzie racjonalnego wykorzystania organizmów, wody, powietrza i gleby.

3. Wyjaśnij, na czym polega racjonalna gospodarka zasobami nieodnawialnymi.

Notatki nie wysyłacie na maila.

29.05.2020r.

Temat: Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną.

Zapoznaj się z tematem lekcji podr. str. 143, a następnie odpowiedz na pytania znajdujące się na końcu tematu (str. 151).

Notatkę wysłać do 5. 06

22.05.2020r.

Temat: Różnorodność biologiczna.

Zapoznaj się z tematem lekcji podręcznik str. 137, następnie przepisz to zeszytu To najważniejsze (str.142)

1. Opisz krótko różnorodność ekosystemową, gatunkową i genetyczną.

2. Wpływ klimatu na różnorodność biologiczną

3. W jaki sposób sukcesja wpływa na różnorodność gatunkową?

4. Jak wymarcie gatunku wpływa na ekosystem?

Notatkę wysłać do 29.05.

15.05.2020 r.

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu „Ekologia”

Proszę przeczytać podsumowanie wiadomości z działu „Ekologia” podręcznik str. 129, następnie wykonać w zeszycie Wiesz czy nie wiesz?

Kolejnym waszym zadaniem będzie rozwiązanie testu. Test można wypełnić na komputerze lub wydrukować i uzupełnić. Można też rozwiązać zadania w zeszycie. Ważne jest, aby każdy odesłał do godz. 15 rozwiązany test na e-maila. Powodzenia.

TEST 

08.05.2020r.

Temat: Materia i energia w ekosystemie.

Zapoznaj się z tematem lekcji podręcznik str.125

Przepisz do zeszytu To najważniejsze. Str.128

Przerysuj do zeszytu Obieg węgla w przyrodzie podręcznik str.126

Praca domowa zad 3 str.128.

24.04.2020 r.

Temat: Zależności pokarmowe.

Przeczytaj z e-podręczniki https://epodreczniki.pl/a/zaleznosci-pokarmowe-w-ekosystemie/D8y1yJaSy. (Jeśli nie możesz otworzyć linku temat znajdziesz na stronie zdalne lekcje.gov.pl)

Następnie wykonaj notatkę do zeszytu według punktów:

a) dokonaj podziału organizmów ze względu na sposób odżywiania (e-podręczniki punkt 1)

b) wymień poziomy troficzne w łańcuchu pokarmowym i krótko je opisz. ( e-podręczniki punkt 2, 3, 4 lub podr. str.121)

c) wyjaśnij co to jest łańcuch pokarmowy (troficzny) i skonstruuj trzy przykładowe łańcuchy pokarmowe występujące w różnych ekosystemach np. łąki, pola, lasu. (e- podręczniki punkt 5)

d) wyjaśnij co to jest sieć pokarmowa (troficzna) i korzystając z sieci pokarmowej (podr. str. 122) skonstruuj wszystkie możliwe łańcuchy pokarmowe gdzie producentem jest jagoda. Wskaż co jest producentem, co konsumentem I rzędu, konsumentem II rzędu itd.

Praca domowa Zad 3 str. 124

Biologia - 17.04.2020 r.

Temat: Czym jest ekosystem?

Zapoznaj się z tematem lekcji podr. str. 116.

Wykonaj notatkę według punktów:

a) Wyjaśnij, czym jest ekosystem?

b) Wymień składniki ekosystemu i podaj przykłady.

c) Wymień rodzaje ekosystemów i podaj przykłady.

d) Wskaż różnice między sukcesją pierwotną a wtórną.

Prześlij notatkę z lekcji na maila. Czas pracy do 24.04.

3.04.2020 r.

Temat: Nieantagonistyczne zależności między gatunkami.

Proszę o przeczytanie z e-podręcznika https://epodreczniki.pl/a/wspolpraca-miedzy-gatunkami/DoyBZxjoO.

Zrobić notatkę w zeszycie. Napisz definicje i zapamiętaj:

a)  zależność nieantagonistyczna

b) mutualizm

c) protokooperacja

d) komensalizm

Dla wszystkich zadanie 1,2,3 z podręcznika str. 115

Dla chętnych z e- podręcznika polecenie 5.1.

 Robicie zdjęcie z tego tematu jak i poprzedniego i wysyłacie na maila. Macie czas do 8.04. Miłej pracy!

27.03.2020 r.

Temat: Pasożytnictwo.

Proszę przeczytać:  https://epodreczniki.pl/a/konkurencja-i-pasozytnictwo/DRye3Ymqf

Dodatkowy materiały: https://opracowania.pl/opracowania/biologia/wzajemne-stosunki-miedzy-populacjami-stosunki-antagonistyczne,oid,2205.

Następnie proszę zrobić notatkę w zeszycie według następujących punktów:

1. Wyjaśnić co to jest pasożytnictwo?

2. Podział pasożytów na zewnętrzne i wewnętrzne podać przykłady.

3. Wymienić w punktach przystosowania tasiemca (jako pasożyt wewnętrzny) do pasożytnictwa (można skorzystać z linku dodatkowy materiał).

4.  Wymienić w punktach przystosowania pijawki (jako pasożyt zewnętrzny)do pasożytnictwa (podr. str. 108)

5. Znaczenie pasożytów. (podr.str.110)

Praca domowa Zad 3 str. 110 (można skorzystać z linku powyżej dodatkowy materiał).

Macie czas do kolej lekcji czyli do 3.04.


Przeczytaj z e.podręczniki  

https://epodreczniki.pl/a/zjadajacy-i-zjadani/DJs9F5i8q
Wykonaj w zeszycie:
1. Podaj przykłady przystosowań roślin służących obronie przed zgryzaniem. (podręcznik str. 103)
2. Na podstawie informacji zawartych w podręczniku str. 102 napisz z podziałem na pozytywne i negatywne znaczenie roślinożerców w przyrodzie.