Kontakt uczniów i rodziców z nauczycielem w dniach: od poniedziałku do piątku w godzinach pracy zgodnie ze szkolnym planem nauczania pod adresem
e-mail: kasia.biol@onet.eu
19.06.2020r.
Temat: Sposoby ochrony przyrody.
Zapoznaj się z tematem lekcji str.157 , następnie przepisz do zeszytu To najważniejsze str. 168
1. Scharakteryzuj obszarowe formy ochrony przyrody. (Park Narodowy, Rezerwat przyrody, Parki krajobrazowe).
2. Scharakteryzuj formy ochrony indywidualnej w Polsce. (pomnik przyrody, stanowiska dokumentacyjne, użytki ekologiczne)
3.Na czym polega ścisła i częściowa ochrona gatunkowa.
4. Wypisz w punktak jak można chronić przyrodę?
Notatki nie wysyłacie na maila.
5.06.2020r.
Temat: Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody.
Zapoznaj się z tematem lekcji podr. str. 152, następnie wykonaj notatkę według punktów:
1. Przepisz do zeszytu z podr. To najważniejsze str.156
2. Podaj po jednym przykładzie racjonalnego wykorzystania organizmów, wody, powietrza i gleby.
3. Wyjaśnij, na czym polega racjonalna gospodarka zasobami nieodnawialnymi.
Notatki nie wysyłacie na maila.
29.05.2020r.
Temat: Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną.
Zapoznaj się z tematem lekcji podr. str. 143, a następnie odpowiedz na pytania znajdujące się na końcu tematu (str. 151).
Notatkę wysłać do 5. 06
22.05.2020r.
Temat: Różnorodność biologiczna.
Zapoznaj się z tematem lekcji podręcznik str. 137, następnie przepisz to zeszytu To najważniejsze (str.142)
1. Opisz krótko różnorodność ekosystemową, gatunkową i genetyczną.
2. Wpływ klimatu na różnorodność biologiczną
3. W jaki sposób sukcesja wpływa na różnorodność gatunkową?
4. Jak wymarcie gatunku wpływa na ekosystem?
Notatkę wysłać do 29.05.
15.05.2020 r.
Temat: Powtórzenie wiadomości z działu „Ekologia”
Proszę przeczytać podsumowanie wiadomości z działu „Ekologia” podręcznik str. 129, następnie wykonać w zeszycie Wiesz czy nie wiesz?
Kolejnym waszym zadaniem będzie rozwiązanie testu. Test można wypełnić na komputerze lub wydrukować i uzupełnić. Można też rozwiązać zadania w zeszycie. Ważne jest, aby każdy odesłał do godz. 15 rozwiązany test na e-maila. Powodzenia.
TEST
08.05.2020r.
Temat: Materia i energia w ekosystemie.
Zapoznaj się z tematem lekcji podręcznik str.125
Przepisz do zeszytu To najważniejsze. Str.128
Przerysuj do zeszytu Obieg węgla w przyrodzie podręcznik str.126
Praca domowa zad 3 str.128.
24.04.2020 r.
Temat: Zależności pokarmowe.
Przeczytaj z e-podręczniki https://epodreczniki.pl/a/zaleznosci-pokarmowe-w-ekosystemie/D8y1yJaSy. (Jeśli nie możesz otworzyć linku temat znajdziesz na stronie zdalne lekcje.gov.pl)
Następnie wykonaj notatkę do zeszytu według punktów:
a) dokonaj podziału organizmów ze względu na sposób odżywiania (e-podręczniki punkt 1)
b) wymień poziomy troficzne w łańcuchu pokarmowym i krótko je opisz. ( e-podręczniki punkt 2, 3, 4 lub podr. str.121)
c) wyjaśnij co to jest łańcuch pokarmowy (troficzny) i skonstruuj trzy przykładowe łańcuchy pokarmowe występujące w różnych ekosystemach np. łąki, pola, lasu. (e- podręczniki punkt 5)
d) wyjaśnij co to jest sieć pokarmowa (troficzna) i korzystając z sieci pokarmowej (podr. str. 122) skonstruuj wszystkie możliwe łańcuchy pokarmowe gdzie producentem jest jagoda. Wskaż co jest producentem, co konsumentem I rzędu, konsumentem II rzędu itd.
Praca domowa Zad 3 str. 124
Biologia - 17.04.2020 r.
Temat: Czym jest ekosystem?
Zapoznaj się z tematem lekcji podr. str. 116.
Wykonaj notatkę według punktów:
a) Wyjaśnij, czym jest ekosystem?
b) Wymień składniki ekosystemu i podaj przykłady.
c) Wymień rodzaje ekosystemów i podaj przykłady.
d) Wskaż różnice między sukcesją pierwotną a wtórną.
Prześlij notatkę z lekcji na maila. Czas pracy do 24.04.
3.04.2020 r.
Temat: Nieantagonistyczne zależności między gatunkami.
Proszę o przeczytanie z e-podręcznika https://epodreczniki.pl/a/wspolpraca-miedzy-gatunkami/DoyBZxjoO.
Zrobić notatkę w zeszycie. Napisz definicje i zapamiętaj:
a) zależność nieantagonistyczna
b) mutualizm
c) protokooperacja
d) komensalizm
Dla wszystkich zadanie 1,2,3 z podręcznika str. 115
Dla chętnych z e- podręcznika polecenie 5.1.
Robicie zdjęcie z tego tematu jak i poprzedniego i wysyłacie na maila. Macie czas do 8.04. Miłej pracy!
27.03.2020 r.
Temat: Pasożytnictwo.
Proszę przeczytać: https://epodreczniki.pl/a/konkurencja-i-pasozytnictwo/DRye3Ymqf
Dodatkowy materiały: https://opracowania.pl/opracowania/biologia/wzajemne-stosunki-miedzy-populacjami-stosunki-antagonistyczne,oid,2205.
Następnie proszę zrobić notatkę w zeszycie według następujących punktów:
1. Wyjaśnić co to jest pasożytnictwo?
2. Podział pasożytów na zewnętrzne i wewnętrzne podać przykłady.
3. Wymienić w punktach przystosowania tasiemca (jako pasożyt wewnętrzny) do pasożytnictwa (można skorzystać z linku dodatkowy materiał).
4. Wymienić w punktach przystosowania pijawki (jako pasożyt zewnętrzny)do pasożytnictwa (podr. str. 108)
5. Znaczenie pasożytów. (podr.str.110)
Praca domowa Zad 3 str. 110 (można skorzystać z linku powyżej dodatkowy materiał).
Macie czas do kolej lekcji czyli do 3.04.
Przeczytaj z e.podręczniki
https://epodreczniki.pl/a/zjadajacy-i-zjadani/DJs9F5i8q
Wykonaj w zeszycie:
1. Podaj przykłady przystosowań roślin służących obronie przed zgryzaniem. (podręcznik str. 103)
2. Na podstawie informacji zawartych w podręczniku str. 102 napisz z podziałem na pozytywne i negatywne znaczenie roślinożerców w przyrodzie.
|